Over Comma, Communicatie Op maat

Het verbeteren van de Nederlandse taal in alle facetten en de integratie in de Nederlandse samenleving bevorderen.

Activiteiten
Plan van aanpak
Tijdens de Taallessen wordt interactief en met creatieve opdrachten geoefend,, zowel mondeling als schriftelijk.
Ook de actualiteit wordt gevolgd (speciale kranten)) door actuele onderwerpen uit het nieuws van alledag te lezen en te bespreken, zodat de mannen zich deelgenoot voelen van wat er in de wereld om hen heen gebeurt.
Voor de beginners gebruiken we de methode Taalcompleet. Ook maken we gebruik van lesmateriaal van de stichting Lezen en Schrijven, Taal voor het Leven, en er worden oefeningen op maat gemaakt door de docenten, afhankelijk van het niveau en de wensen en behoeften van de deelnemers.
Ook de methode Instap 1 ( Taalniveau A1 )en Instap 2 ( Van taalniveau A1 naar A2 ) wordt gebruikt. Het gaat hierbij om het oefenen van lezen en schrijven aan de hand van thema’s die aansluiten bij het dagelijks leven. Instap 2 heeft nog extragrammatica-oefeningen en zorgt voor extra kilometers die nodig zijn om correct en vloeiend te leren lezen en schrijven in de tweede taal.
Ook gebruiken we “Eenvoudige Basisgrammatica”, “Nederlands nu” en de methode “Samen Lezen “, evenals “Uit en Thuis”. Aanvullende lees- en schrijfoefeningen worden door de docenten geselecteerd en ontwikkeld. Het gebruik van woordenboeken wordt gestimuleerd.
De inburgeraars oefenen door onze aanpak de verschillende onderdelen van het examen.
De mannen krijgen ook leesboekjes mee naar huis om hun leesvaardigheid te vergroten.
Daarnaast wordt de actualiteit gevolgd via de krant en de methode Nieuwsbegrip, waarbij iedere week een actueel thema op verschillende leesniveaus wordt aangeboden.
Kortom: Alle aspecten van de taal, die de participatie in de samenleving en de persoonlijke groei zullen bevorderen, komen aan de orde.
Ook is er contact met een aantal werkgevers van de mannen om werksituaties te oefenen en wensen vanuit de werkgever in de praktijk te brengen.
Verder vindt overleg plaats met de organisatie Taal voor het Leven (Taalpunten in de bibliotheek, DigiTaalhuis)), die veel materiaal heeft ontwikkeld speciaal voor onze doelgroep.
Om de taalvaardigheid en spreekvaardigheid van de mannen te vergroten en om hun participatie te bevorderen heb ik taalcoaches geregeld voor een groot deel van de mannen.


Het team bestaat uit 4 gekwalificeerde nt1 en nt2 docenten en drie vrijwilligers met onderwijservaring en nt2- werkervaring. Aantal van hen heeft de basistraining van Lezen en Schrijven gevolgd.

Plan van aanpak
Tijdens de Taallessen wordt interactief en met creatieve opdrachten geoefend,, zowel mondeling als schriftelijk.
Ook de actualiteit wordt gevolgd (speciale kranten)) door actuele onderwerpen uit het nieuws van alledag te lezen en te bespreken, zodat de mannen zich deelgenoot voelen van wat er in de wereld om hen heen gebeurt.
Voor de beginners gebruiken we de methode Taalcompleet. Ook maken we gebruik van lesmateriaal van de stichting Lezen en Schrijven, Taal voor het Leven, en er worden oefeningen op maat gemaakt door de docenten, afhankelijk van het niveau en de wensen en behoeften van de deelnemers.
Ook de methode Instap 1 ( Taalniveau A1 )en Instap 2 ( Van taalniveau A1 naar A2 ) wordt gebruikt. Het gaat hierbij om het oefenen van lezen en schrijven aan de hand van thema’s die aansluiten bij het dagelijks leven. Instap 2 heeft nog extragrammatica-oefeningen en zorgt voor extra kilometers die nodig zijn om correct en vloeiend te leren lezen en schrijven in de tweede taal.
Ook gebruiken we “Eenvoudige Basisgrammatica”, “Nederlands nu” en de methode “Samen Lezen “, evenals “Uit en Thuis”. Aanvullende lees- en schrijfoefeningen worden door de docenten geselecteerd en ontwikkeld. Het gebruik van woordenboeken wordt gestimuleerd.
De inburgeraars oefenen door onze aanpak de verschillende onderdelen van het examen.
De mannen krijgen ook leesboekjes mee naar huis om hun leesvaardigheid te vergroten.
Daarnaast wordt de actualiteit gevolgd via de krant en de methode Nieuwsbegrip, waarbij iedere week een actueel thema op verschillende leesniveaus wordt aangeboden.
Kortom: Alle aspecten van de taal, die de participatie in de samenleving en de persoonlijke groei zullen bevorderen, komen aan de orde.
Ook is er contact met een aantal werkgevers van de mannen om werksituaties te oefenen en wensen vanuit de werkgever in de praktijk te brengen.
Verder vindt overleg plaats met de organisatie Taal voor het Leven (Taalpunten in de bibliotheek, DigiTaalhuis)), die veel materiaal heeft ontwikkeld speciaal voor onze doelgroep.
Om de taalvaardigheid en spreekvaardigheid van de mannen te vergroten en om hun participatie te bevorderen heb ik taalcoaches geregeld voor een groot deel van de mannen.


Het team bestaat uit 4 gekwalificeerde nt1 en nt2 docenten en drie vrijwilligers met onderwijservaring en nt2- werkervaring. Aantal van hen heeft de basistraining van Lezen en Schrijven gevolgd.

Plan van aanpak
Tijdens de Taallessen wordt interactief en met creatieve opdrachten geoefend,, zowel mondeling als schriftelijk.
Ook de actualiteit wordt gevolgd (speciale kranten)) door actuele onderwerpen uit het nieuws van alledag te lezen en te bespreken, zodat de mannen zich deelgenoot voelen van wat er in de wereld om hen heen gebeurt.
Voor de beginners gebruiken we de methode Taalcompleet. Ook maken we gebruik van lesmateriaal van de stichting Lezen en Schrijven, Taal voor het Leven, en er worden oefeningen op maat gemaakt door de docenten, afhankelijk van het niveau en de wensen en behoeften van de deelnemers.
Ook de methode Instap 1 ( Taalniveau A1 )en Instap 2 ( Van taalniveau A1 naar A2 ) wordt gebruikt. Het gaat hierbij om het oefenen van lezen en schrijven aan de hand van thema’s die aansluiten bij het dagelijks leven. Instap 2 heeft nog extragrammatica-oefeningen en zorgt voor extra kilometers die nodig zijn om correct en vloeiend te leren lezen en schrijven in de tweede taal.
Ook gebruiken we “Eenvoudige Basisgrammatica”, “Nederlands nu” en de methode “Samen Lezen “, evenals “Uit en Thuis”. Aanvullende lees- en schrijfoefeningen worden door de docenten geselecteerd en ontwikkeld. Het gebruik van woordenboeken wordt gestimuleerd.
De inburgeraars oefenen door onze aanpak de verschillende onderdelen van het examen.
De mannen krijgen ook leesboekjes mee naar huis om hun leesvaardigheid te vergroten.
Daarnaast wordt de actualiteit gevolgd via de krant en de methode Nieuwsbegrip, waarbij iedere week een actueel thema op verschillende leesniveaus wordt aangeboden.
Kortom: Alle aspecten van de taal, die de participatie in de samenleving en de persoonlijke groei zullen bevorderen, komen aan de orde.
Ook is er contact met een aantal werkgevers van de mannen om werksituaties te oefenen en wensen vanuit de werkgever in de praktijk te brengen.
Verder vindt overleg plaats met de organisatie Taal voor het Leven (Taalpunten in de bibliotheek, DigiTaalhuis)), die veel materiaal heeft ontwikkeld speciaal voor onze doelgroep.
Om de taalvaardigheid en spreekvaardigheid van de mannen te vergroten en om hun participatie te bevorderen heb ik taalcoaches geregeld voor een groot deel van de mannen.


Het team bestaat uit 4 gekwalificeerde nt1 en nt2 docenten en drie vrijwilligers met onderwijservaring en nt2- werkervaring. Aantal van hen heeft de basistraining van Lezen en Schrijven gevolgd.