Post | augustus 2022 | Vrijwilliger in beeld | 4 min lezen

Telefonische bemiddelaars Vrijwillige Thuishulp zoeken naar de juiste match

Ans van der Meer en Margriet Zietse op de Vrijwillige Thuishulp centrale. Foto: © Foto Miché / Bastiaan Miché

Telefonische bemiddelaars Vrijwillige Thuishulp zoeken naar de juiste match


‘Het is fijn om te weten dat je echt wat kunt betekenen voor mensen’

 

Ans van der Meer en Margriet Zietse gingen in 2019 allebei met pensioen. Al snel misten beide vrouwen iets. Ze vonden hét als telefonisch bemiddelaar bij de Vrijwillige Thuishulp van Versa Welzijn.  

Bij de telefooncentrale van de Vrijwillige Thuishulp werken momenteel acht vrijwilligers die mensen aan elkaar koppelen. Aan de ene kant mensen die een hulpvraag hebben en anderzijds vrijwilligers die juist graag willen helpen. Van der Meer en Zietse nemen telefoontjes aan en proberen de juiste mensen aan elkaar te verbinden. Van der Meer: “De telefoonlijn is geopend van 10.00 tot 13.00 uur, van maandag tot en met vrijdag. Elke dag zitten er nu twee mensen, maar drie zou beter zijn. We zouden er graag wat vrijwillige bemiddelaars bij hebben.” 

‘Vrijwillige Thuishulp is wel bedoeld voor mensen met een kleine beurs’

Vooral na het weekend, op maandagochtend, is het druk. “Dan kunnen we zo tien tot twintig telefoontjes binnenkrijgen. Mensen bellen omdat ze behoefte hebben aan iemand die boodschappen voor ze kan doen of kan helpen in de tuin, omdat ze het zelf niet kunnen”, vertelt Van der Meer. “Vrijwillige Thuishulp is wel bedoeld voor mensen met een kleine beurs.” 

Zietse vult aan: “Voor een ritje ergens naartoe, kunnen mensen ook de Wmo inschakelen. Maar mensen vinden het vaak niet fijn als ze bijvoorbeeld naar een arts in het ziekenhuis moeten. De Wmo-taxi haalt nog andere mensen op en vervolgens zet hij je bij het ziekenhuis op de stoep af. Mensen zijn soms slecht ter been. Het is fijn als er dan iemand is, die met je mee naar binnen kan gaan en je bij de arts brengt. Soms kan er ook een gespreksverslag voor de familie worden gemaakt.” 

Als de hulpvraag is binnengekomen, wordt deze in het systeem gezet en gaan de bemiddelaars op zoek naar een match: een geschikte vrijwilliger die in het systeem staat en die de hulpvraag kan en wil beantwoorden. Nieuwe vrijwilligers krijgen een intakegesprek met de coördinator en moeten altijd over een VOG (Verklaring Omtrent het Gedrag) beschikken. Vrijwilligers krijgen een kleine onkostenvergoeding. Vervolgens krijgt de vrijwilliger de naam en het telefoonnummer van de hulpvrager en stellen de dames van de Vrijwillige Thuishulpcentrale de hulpbehoevende op de hoogte dat ze gebeld worden en door wie.  


Kantoor 

“We geven nooit het telefoonnummer van de vrijwilliger door aan de hulpvrager. Onder andere om te voorkomen dat deze overvraagd wordt. De contacten lopen in principe altijd via ons, de centrale. Het is best een administratieve bezigheid en je moet wel met de computer overweg kunnen”, vertelt Zietse. Dat vindt ze helemaal niet erg. Want eenmaal met pensioen bleek het vooral het op kantoor te zijn, dat ze zo miste. “Gewoon het ‘goedemorgen’ zeggen, koffie voor elkaar halen, interactie met mensen en het gezellige geneuzel. Toen kwam ik dit tegen, heb ik gesolliciteerd en het bevalt me prima. Het geeft me energie.” 

Ook Van der Meer is gepensioneerd. “Twee ochtenden in de week, maandag en vrijdag ben ik hier bemiddelaar bij de Vrijwillige Thuishulpcentrale. Ik werk graag achter de computer. Toen ik startte, ergerde ik me aan de administratieve rommel. Dus dat heb ik opgepakt. We werken nu met een duidelijk digitaal logboek en ik schoon de mailbox regelmatig op. Eerst bleef alles maar staan, de mailbox was overvol. Nu heb je overzicht.” 

Naast de Vrijwillige Thuishulp, brengen de bemiddelaars ook mensen met elkaar in contact voor Buur zoekt Buur. Dit heeft een iets andere opzet. Deze vrijwilligers hoeven geen VOG te overleggen en krijgen in principe ook geen vergoeding. Buur zoekt Buur verbindt mensen in de buurt binnen hetzelfde postcodegebied met elkaar en dat kan ook wederkerig zijn. Het gaat om kleine zaken en dichtbij, voor hulp of voor de gezelligheid. 

‘Het lijkt soms wel of iedereen altijd aan het werk is’

Bijvoorbeeld mensen die iemand in de buurt zoeken die hun kliko aan de weg wil zetten of tijdelijk op hun huisdier wil passen. Zietse: “Je koppelt dan mensen aan elkaar en dat is fijn. Bijvoorbeeld voor mensen die net nieuw zijn en de deur niet makkelijk uit komen. Het lijkt soms wel of iedereen altijd aan het werk is. Je kunt niet zien dat er misschien binnen honderd meter nog wel een aantal mensen in dezelfde situatie zitten met wie je in contact kan komen. Je kunt elkaar niet makkelijk ergens ontmoeten. Een wijkcentrum is voor veel mensen een drempel. Dan kunnen we mensen uit dezelfde buurt met elkaar in contact brengen. En bijvoorbeeld ook voorstellen om eens samen naar een wijkcentrum te gaan voor een gezellige activiteit of een gewoon een kop koffie.” 


Echt sociaal bezig

Als er een match wordt gemaakt, zijn mensen vaak heel dankbaar. Zietse: “Laatst kreeg ik een kaartje opgestuurd, hier op kantoor. Speciaal voor mij gemaakt. Het fijn om te weten dat je echt wat kunt betekenen voor mensen. Ook houdt het me met beide benen op de grond en doet het me beseffen, dat ik bof met mijn sociale omgeving.” Van der Meer: “Je bent echt sociaal bezig. Het is ook heel afwisselend, geen dag is hetzelfde. We proberen ook om mensen na te bellen, om te vragen hoe het is geweest als er bijvoorbeeld tuinhulp is geweest. Dat is altijd leuk om te horen, want meestal zijn de mensen heel blij en dankbaar. Maar helaas hebben we daar nu niet altijd de tijd voor.” Een paar extra handen aan de telefoon zijn meer dan welkom.  

Handmassage is vrij nieuw in het pakket van de telefonische bemiddelaars. Handmassage kan voor mensen die echt eenzaam zijn een goed instrument zijn om contact te maken. Hierdoor worden gesprekken over gevoelens van eenzaamheid vergemakkelijkt. Eens per week, een maand lang kan een door Unity Care opgeleide vrijwilliger bij de mensen thuis handmassage geven. Hiervoor worden mensen veelal doorverwezen door een huisarts en soms komen mensen met een andere hulpvraag binnen bij het team van de Vrijwillige Thuishulp en kan handmassage worden voorgesteld. “Ook dan proberen we de juiste mensen aan elkaar te verbinden”, aldus Zietse.   


Iets voor u?

Vrijwillige Thuishulp zoekt een aantal nieuwe vrijwilligers voor telefonische bemiddeling. Voor drie uur per week kunnen geïnteresseerden zich al opgeven. Dagen gaan in overleg. Is het iets voor u? U krijgt goede begeleiding en gezellige collega’s. Mannen, vrouwen, jong en oud, iedereen is welkom. Meer weten of aanmelden kan via www.versavrijwilligerscentrale.nl. Ook voor andere leuke en nuttige vrijwilligersvacatures.  

Deel blogpost
Gerelateerde blogposts

Met maaltijden van gered voedsel maken we mensen blij, dat is toch geweldig?

| Vrijwilliger in beeld
De vrijwilligers van BuurtBuik koken elke dinsdagavond in de kantine van voetbalvereniging FC Weesp een ...
Lees meer
Foto: © Foto Miché / Bastiaan Miché

Sonja Zeven helpt mee in opvang Heuvellaan

| Vrijwilliger in beeld
‘Door het doen van vrijwilligerswerk begin ik me steeds meer thuis te voelen in Hilversum’

Ze zag het ...
Lees meer
Winnaars verkiezing 2022

Feest in Hilversum, gisteren was het de nationale Vrijwilligersdag!

| Vrijwilliger in beeld
Gisteravond is in Museum Hilversum bekend gemaakt wie de vrijwilliger en vrijwilligersorganisatie van het jaar ...
Lees meer