Kennisbank voor Organisaties
Gratis adviesgesprek met adviseur Sesam Academie
| Kennisbank voor Organisaties
Een SESAM-adviseur denkt graag met jou mee. Zij zijn expert op het gebied van bestuurlijke- en organisatorische vraagstukken voor jouw vrijwilligersorganisatie.
SESAM, adviseurs dichtbij. De naam SESAM komt oorspronkelijk van Senioren Samenleving. Anno nu staan de letters voor:
Sociaal, Experts, Samenwerking, Advies & kennis, Mogelijkheden.
Jouw club, vereniging, stichting, sociale onderneming, buurthuis of bewonersinitiatief heeft te maken met veranderingen. Van binnen én van de wereld er omheen. Dat biedt nieuwe kansen, maar het stelt je ook voor uitdagingen. Bijvoorbeeld door teruglopende subsidies, vergrijzing onder de leden, onvoldoende vrijwilligers of fondsen en sponsoren die hogere eisen stellen. Hoe krijg je je organisatie dan weer op de rit?
Een SESAM-adviseur denkt graag met je mee. Zij zijn expert op het gebied van bestuurlijke- en organisatorische vraagstukken, hebben hun sporen ruim verdiend en delen hun kennis graag met jou. Of het nu gaat om het werven van leden en vrijwilligers, een plan voor een subsidie- of sponsoraanvraag, een beleids- of projectplan, een verdienmodel, een vertrouwenspersoon of een tijdelijke bestuurder: er is altijd een SESAM adviseur in jouw regio met de juiste kennis, ervaring en netwerk.
Neem contact met jouw Vrijwilligerscentrale in jouw gemeente en je ontvangt gegevens van SESAM adviseur Frank Thunnissen.
Lees meerDe vrijwilligers vergoeding dit jaar
| Kennisbank voor Organisaties
De vrijwilligersvergoeding in 2025
Lees meerHoe schrijf je een goede vacaturetekst?
| Kennisbank voor Organisaties
Je bent op zoek naar vrijwilligers en wil daarvoor een vacature/activiteit plaatsen in de vacaturebank. Maar hoe zorg je er nu voor dat de juiste mensen reageren op jouw vacature/activiteit?
Lees meerAsielzoekers en vrijwilligerswerk
| Kennisbank voor Organisaties
Zowel asielzoekers (vluchtelingen die geen of nog geen verblijfsstatus hebben) als statushouders mogen vanaf dag één vrijwilligerswerk doen. De asielzoeker moet dan wel een vreemdelingenidentiteitsbewijs hebben. Dit is geregeld in de Wet Arbeid Vreemdelingen.
Waardevol:
Voor nieuwkomers is meedoen met vrijwilligersactiviteiten buiten het asielzoekerscentrum goed voor hun gezondheid en welzijn. Vrijwilligerswerk samen met Nederlanders is een manier om kennis te maken met Nederland(s). Bovendien zorgt vrijwilligerswerk voor een dagritme, het leveren van een zinvolle bijdrage en iets waarmee ze even hun zorgen opzij kunnen zetten. Het is ook een laagdrempelige manier om AZC-bewoners en Nederlanders elkaar te laten ontmoeten, om meer wederzijds begrip te krijgen. Daarnaast is activatie en participatie van nieuwkomers in brede zin een belangrijke stap richting arbeidsparticipatie, een doelstelling van zowel landelijke als regionale overheden.
Vrijwilligersverklaring voor asielzoekers:
Als een asielzoeker vrijwilligerswerk bij uw organisatie wil doen, dan moet je een vrijwilligersverklaring van het UWV aanvragen. Een vrijwilligersverklaring is verplicht voor structureel vrijwilligerswerk door asielzoekers. Met deze verklaring toetst het UWV of er daadwerkelijk sprake is van vrijwilligerswerk. Is dit het geval, dan verleent het UWV de vrijwilligersverklaring en kan de asielzoeker beginnen met vrijwilligerswerk. Hier vind u een vrijwilligersverklaring : klik hier
De criteria voor vrijwilligerswerk zijn:
de werkzaamheden zijn gebruikelijk onbetaald;
er is geen sprake van een winstoogmerk;
het vrijwilligerswerk dient een algemeen maatschappelijk belang.
Meer informatie over deze vrijwilligersverklaring is te vinden bij het Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk:
Vrijwilligersverklaring - vrijwilligerswerk door nieuwkomers | NOV - Platform Vrijwillige Inzet .
Lees meerDe Wet bestuur en toezicht rechtspersonen
| Kennisbank voor Organisaties
Wat is de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen, kortweg WBTR?
Deze wet geldt voor alle stichtingen en verenigingen, behalve de verenigingen van eigenaren. Wat moet je als bestuur van een stichting of vereniging regelen?
De nieuwe wet is bedoeld om wanbestuur, onverantwoordelijk financieel beheer, misbruik van positie en andere ongewenste activiteiten binnen besturen te voorkomen. De wet is erop gericht om krantenkoppen als ‘De penningmeester van het bestuur van vereniging X is er met de kas vandoor’ in de toekomst te voorkomen. Belangrijk is dat een bestuur met elkaar bespreekt wat ‘integer besturen’ inhoudt en hoe je daar vervolgens met elkaar afspraken over vastlegt. Ook is het van belang om kritisch te kijken of het nodig is om als vereniging of stichting verdere stappen te ondernemen.
Belangrijkste punten van de nieuwe wet
Uitvoering en toezicht moeten gescheiden worden (monistisch bestuur: uitvoerende en niet uitvoerende bestuurders);
Meervoudig stemrecht verandert. Als een bepaalde bestuurder meer stemmen kan uitbrengen dan de anderen tezamen, dan kan dat nog max 5 jaar. Zodra de statuten wijzigen verandert ook deze regeling;
Verplicht in statuten opnemen wat er gebeurt bij belet of ontstentenis van een bestuurder/commissaris; (belet of ontstentenis betekent bij afwezigheid a.g.v. ziekte, schorsing, ontslag of overlijden)
Statuten hoeven nu niet à la minute gewijzigd te worden. De wet gaat boven de statuten op onderdelen;
Regeling over tegenstrijdige belangen. Bestuurder met persoonlijk belang mag niet deelnemen aan besluitvorming over betreffend onderwerp.
Checklist
Het NOV heeft een checklist voor besturen gemaakt om te zien waaraan zij moeten voldoen binnen de nieuwe wet.
Stappenplan
IVBB (Instituut voor Verenigingen, Branches en Beroepen) heeft een WBTR-stappenplan ontwikkeld. Dit online stappenplan geeft informatie over de nieuwe verplichtingen en biedt de mogelijkheid vast te leggen hoe de vereniging/stichting hieraan voldoet. Ook is er een juridische helpdesk. Eerst meer weten over de inhoud van het stappenplan? Er worden gratis webinars over dit stappenplan gegeven. Versa Vrijwilligerscentrale is via het NOV aangesloten bij IVBB als koepelorganisatie, waardoor verenigingen en stichtingen uit regio Gooi en Vechtstreek met 50% korting het stappenplan kunnen doorlopen en gebruik kunnen maken van de juridische helpdesk. De kosten bedragen incl. korting 120 euro per jaar. Gebruik voor korting op het stappenplan de kortingscode NOV50. Link naar website wbtr.nl/wbtr.stappenplan/
NOV - Platform Vrijwillige Inzet
Ook het NOV biedt een gratis webinar over dit onderwerp en op hun website. Meer informatie over de WBTR vind je hier: Bestuur en toezicht
Heb je nog vragen, stuur een e-mail naar [email protected] en wij nemen contact met je op.
Lees meerGratis VOG aanvragen
| Kennisbank voor Organisaties
Vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties
Vrijwilligers die met kinderen of kwetsbare personen werken, kunnen gratis een VOG aanvragen. De vrijwilliger kan met de VOG aantonen dat hij of zij geen strafbare feiten op zijn of haar naam heeft staan, die het vrijwilligerswerk in de weg staan.
De VOG is daarmee een belangrijk onderdeel van het preventie- en integriteitsbeleid van elke vrijwilligersorganisatie. Hiermee wordt een bijdrage geleverd aan de veiligheid van kwetsbare groepen in de samenleving.
Aanmelden via gratisvog.nl
Organisaties die in aanmerking willen komen voor de regeling voor een gratis VOG, kunnen zich aanmelden via de website gratisvog.nl . Het CIBG (onderdeel van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport) beoordeelt of de organisatie aan de voorwaarden voldoet en laat haar dit weten. Wilt u als organisatie meer informatie over hoe u zich kunt aanmelden, de procedure en de voorwaarden? Kijk dan op de website gratisvog.nl .
Bron:https://www.justis.nl/producten/vog/vrijwilligers-en-vrijwilligersorganisaties.aspx
Lees meerVertrouwenscontactpersoon en Goed Geregeld
| Kennisbank voor Organisaties
NOV-gecertificeerde vertrouwenscontactpersoon
Wist je dat bij de Vrijwilligerscentrale een vertrouwenscontactpersoon is die voor jou klaar staat? Een collega die gecertificeerd is bij het NOV speciaal voor delicate situaties en waar je terecht kunt.
NOV-keurmerk Vrijwillige Inzet: Goed Geregeld
Als maatschappelijke organisatie wil je het vrijwilligerswerk goed organiseren en kwaliteit leveren. Logisch, want een organisatie die het vrijwilligerswerk goed organiseert, heeft vaak tevreden vrijwilligers. Tevreden vrijwilligers vormen weer de basis voor eventuele uitbreiding en vernieuwing van het vrijwilligersbestand en voor continuering van uw activiteiten.
Inzicht krijgen in het vrijwilligersbeleid
Met de Zelfevaluatie Vrijwillige Inzet : Goed Geregeld! kun je de kwaliteit van het vrijwilligerswerk binnen uw organisatie in kaart brengen. De zelfevaluatie is een resultaatgerichte vragenlijst en is ontwikkeld door het NOV (Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk). De vragenlijst helpt je organisatie om alle aspecten van het vrijwilligersbeleid te analyseren, om verbeterpunten te ontdekken en om de kwaliteit te verbeteren.
Deze vragenlijst vul je samen met een aantal andere leden van uw organisatie elk afzonderlijk in. Zo krijgt u een goed beeld over de vrijwillige inzet vanuit diverse invalshoeken zoals de vrijwilligers, coördinator(en), manager(s)/bestuur.
Als vrijwilligerscoördinator of bestuurslid kun je de zelfevaluatie ook zelfstandig invullen om voor uzelf inzicht te krijgen in hoe het vrijwilligerswerk er voor staat. U vindt hierdoor eenvoudig en snel aandachtspunten voor uw eigen werkzaamheden of juist de bevestiging dat u goed bezig bent!
Lees meerTips voor een wervende vacature tekst
| Kennisbank voor Organisaties
Hoe zorg je ervoor dat jouw vacature eruit springt en potentiële vrijwilligers kiezen voor jouw vacature.
Even wat praktische tips:
1. Verzin een pakkende titel
Niet doen: tekst algemeen stellen
Bijvoorbeeld: Vrijwilliger gezocht voor tuinwerkzaamheden
Wel doen: spreek de vrijwilliger direct aan
Bijvoorbeeld: Heb jij groene vingers en help jij mevrouw Willems 1 keer per maand met haar tuin?
2. Stel je lezer centraal
Niet doen: tekst algemeen stellen
Bijvoorbeeld: Van de vrijwilliger wordt verwacht dat hij in een bus kan rijden
Wel doen: richt je rechtstreeks tot de lezer
Bijvoorbeeld: U/Je houdt van mensen en hebt ervaring met het besturen van een bus
3. Verplaats je in de lezer
Niet doen: focussen op inhoud van werk/organisatie/cliënt
Bijvoorbeeld: Bij onze organisatie werken 120 bevlogen medewerkers en vrijwilligers
Wel doen: focussen op wat zoekt de vrijwilliger (what's in it for me?)
Bijvoorbeeld: Je wordt onderdeel van een team met 20 enthousiaste vrijwilligers
4. Wees duidelijk over de inhoud
Niet doen: denken dat de lezer de bedoeling wel snapt; afschrikken door ‘ingewikkelde‘ opdracht
Bijvoorbeeld: Wij zoeken een wandelmaatje voor een licht verstandelijk beperkte vrouw met gedragsproblemen. Het is belangrijk dat je je niet laat manipuleren!
Wel doen: helder en concreet benoemen wat de bedoeling is
Bijvoorbeeld: Heb jij ervaring met mensen met een licht verstandelijke beperking, houd je van wandelen en sta je stevig in je schoenen? Dan ben jij het geschikte maatje voor Els!
5. Let op je schrijfstijl
Niet doen: jargon, afkortingen, twijfelwoorden, taalfouten
Bijvoorbeeld: U wordt gebeld
Wel doen: actief schrijven, iemand anders je tekst laten lezen:
Bijvoorbeeld: Wij nemen binnen een week telefonisch contact met u/je op
Lees meerNaar de Versa Vrijwilligerscentrale blogs
Alles
Kennisbank voor Organisaties
Nieuws
E-learning en workshops
Vrijwilliger in beeld
Kennisbank voor vrijwilligers
Organisatie in beeld
Campagne - Alles dat je aandacht geeft groeit
Hilversumse vrijwilligers aan het woord
Vrijwilligers GM aan het woord
Vrijwilligers Weesp aan het woord
Vrijwilligers BEL aan het woord







